Výměna brzdové kapaliny XJR 1300
V manuálu se dočteme, že každé 2 roky máme měnit hydraulickou kapalinu přední i zadní brzdy a jelikož ovládání spojky je rovněž hydraulické, tak i ve spojce. Ruku na srdce, kdo z nás to dělá? Tady je krátký návod jak na to.
Osobně tuto práci moc nemiluju, protože brzdová kapalina je velmi agresivní, a tudíž vylití nebo potřísnění některé části motocyklu, může zanechat nepěknou jizvičku. Proto je dobré před započetím práce motocykl raději zakrýt a nádržku na kapalinu omotat hadrem.
Může se používat kapalina různých výrobců, ale musí mít označení (XJR 1300) DOT 4.
Vlastní postup u přední brzdy a spojky. Demontujeme víčko nádržky. Nasadíme hadičku na odvzdušňovací šroub a vložíme ji do připravené nádobky. Poté odvzdušňovací šroub povolíme (stačí o půl otáčky) a mačkáme páčku, abychom vytlačily starou kapalinu. Pozor, hlídáme si hladinu v nádržce. Když už je nádržka téměř prázdná, ne však úplně, aby nedošlo ke zbytečnému zavzdušnění, tím by se nám práce zkomplikovala, zatáhneme odvzdušňovací šroub a nádržku naplníme novou brzdovou kapalinou. Teď následuje postup, který je shodný i pro odvzdušňování. Jednou rukou mačkáme páčku a druhou utahujeme a povolujeme odvzdušňovací šroub. Tak tedy zmačkneme páčku a druhou rukou jemně uvolňujeme odvzdušňovací šroub. Cítíme jak páčka povoluje, z odvzdušňovacího šroubu vytéká kapalina. Než se páčka dotkne řidítka šroub utahneme. Povolíme páčku a postup opakujeme (asi 4 – 5x podle potřeby) dokud nám ze třmenu nevytéká nová brzdová kapalina. Máme-li hotov jeden třmen, uděláme stejným způsobem i třmen druhý. Během výměny kontrolujeme stav v nádržce a případně doplňujeme kapalinu. Nakonec dolijeme brzdovou kapalinu do nádržky, aby byla nad označení LOWER. Nedávat kapaliny zbytečně moc, aby nám gumové těsnění nevytlačilo přebytečnou kapalinu ven a namontujeme zpět víčko nádržky. Vše s citem dotáhneme. Pozor na odvzdušňovací šrouby, jsou duté, mohly by se zalomit. Vše dobře očistíme, nasadíme gumové čepičky (kdo chce, může i bez čepičky :-))) a máme hotovo.
Vlastní postup u zadní brzdy je téměř totožný s přední brzdou a spojkou. Musíme však demontovat sedlo a pravý plastový kryt. Pod ním je nádržka s brzdovou kapalinou. Odšroubujeme víčko a dále postupujeme jako u přední brzdy a tím rozdílem, že místo páčky mačkáme pedál. Také je rozdíl v tom, že na třmenu zadní brzdy jsou odvzdušňovací šrouby dva. V praxi to znamená udělat nejprve jednu stranu třmenu a následně druhou. Vše zkompletovat, hotovo.
Hodně štěstí všem mechanikům přeje Pecouldek.