Výměna tlumičového oleje XJR 1300
Většina z nás se s tímto problémem již setkala. Máme nejtvrdší nastavení přední vidlice a přesto je tlumení příliš měkké. Tento problém se dá částečně vyřešit výměnou standardního tlumičového oleje za olej s vyšší viskozitou (15W, 20W). Osobně výměnu provádím asi po 15 000 km.
Vlastní postup. Nejprve vyzvedneme motocykl na centrální stojan. Uvolníme uchycení vidlice v horních brýlích obr.1 (souběžně děláme oba tlumiče) a povolíme horní zátku tlumiče obr.2 (pro následnou snadnější demontáž). Teď přichází na řadu „odmašlení spodku“. Demontujeme blatník (obr.3), brzdové třmeny (ty zavěsíme, aby nevisely na brzdových hadičkách obr.4), pohon tachometru a nakonec si povolíme kolo (obr.5, 6).
Teď musíme dostat kolo do vzduchu. Každý podle svých možností. Já praktikuji tkzv. „pytling“ (obr.7), který se mi v minulosti osvědčil na více motocyklech :-))))
Po zvednutí demontujeme kolo a máme vše připraveno na vyjmutí tlumičů (obr.8). Uvolníme uchycení tlumiče ve spodních brýlích (obr.9) a vysuneme ho směrem dolů (obr.10).
Tlumič je venku. Vytočíme nastavení tuhosti na „nejměkší“ (obr.11) a odšroubujeme horní zátku tlumiče. Při této operaci pozor na tlak pružiny!!! Vyjmeme vnitřní části tlumiče, tj. podložku, trubkový nástavec, druhou podložku, pružinu (obr.12). Necháme okapat, osušíme a připravíme na zpětnou montáž. Z tlumiče vylejeme starý olej. Pomůžeme si tím, že tlumič stlačujeme a natahujeme. Pak nalejeme trochu (cca 2 dcl) čistého tlumičového oleje, zapumpujeme, tím celou soustavu propláchneme, opět vylejeme a necháme okapat.
Následuje nalití nového tlumičového oleje (doporučuji viskozitu 15 W) a to 538 ml, nebo tolik, aby při plně stlačeném tlumiči (bez pružiny uvnitř) byla vzdálenost od hrdla tlumiče po hladinu oleje 137 mm (obr.13). Tlumič poskládáme v opačném pořadí demontáže a horní zátku lehce dotáhneme (konečné dotáhnutí provedeme až bude tlumič uchycen ve spodních brýlích). Máme-li hotovo (obr.14), tlumiče namontujeme zpět a utáhneme pouze uchycení ve spodních brýlích. Nasadíme kolo, třmeny, přední blatník a náhon tachometru.
Teď můžeme s předním kolem zase na zem. Vše dobře utáhneme (momentový klíč není na škodu). Nakonec dotáhneme zátky tlumičů a uchycení v horních brýlích. Nastavíme tvrdost odpružení vidlice a párkrát zmáčkneme páčku přední brzdy (při demontáži třmenů se brzdové destičky roztáhnou, a tudíž je musíme natlačit zpět na brzdový kotouč). Veškerá utažení ještě jednou zkontrolujeme, jedná se přeci jenom o přední vidlici.
Práce zabere šikovnému mechanikovi asi 2 – 3 hodinky, takže směle do toho!
Pro XJR stránky Pecouldek.